nutritionist

Modern Nutrition Aspects

nutritionist

Modern Nutrition Aspects

ابن سینا

درباره ابن سینا
ابوعلی حسین ابن عبدالله ابن سینا در مغرب زمین بنام آویسن معروف است. بنا بر مفهوم جامعیت بر علوم که از زمان نخستین حکمای یونان سنت شده بود، ابن سینا فلسفه را با تحقیق در طبیعت متحد کرد و کمال انسانی را در علم و در عمل هر دو میدانست و بعلاوه هم فیلسوفی نامدار بود و هم پزشکی عالی مقدار.

زندگی نامه ابن سینا

حسین ابن عبدالله دراول شهریور 359 هجری شمسی برابر با سوم صفر سال 370 هجری قمری متولد شد. هنگامیکه حسین 5 ساله بود عبدالله دوباره به بخارا برگشت و پسرانش در آنجا پرورش یافتند. حسین در آنجا قرآن و ادب را فراگرفت و هوش و استعداد او موجب تحیر همگان بود. عبدالله او را برای فراگیری حساب و هندسه و حبر و مقابله نزد سبزی فروش و محمود مساح و ...


به ادامه مطلب مراجعه کنید..

درباره ابن سینا
ابوعلی حسین ابن عبدالله ابن سینا در مغرب زمین بنام آویسن معروف است. بنا بر مفهوم جامعیت بر علوم که از زمان نخستین حکمای یونان سنت شده بود، ابن سینا فلسفه را با تحقیق در طبیعت متحد کرد و کمال انسانی را در علم و در عمل هر دو میدانست و بعلاوه هم فیلسوفی نامدار بود و هم پزشکی عالی مقدار.

زندگی نامه ابن سینا
حسین ابن عبدالله دراول شهریور 359 هجری شمسی برابر با سوم صفر سال 370 هجری قمری متولد شد. هنگامیکه حسین 5 ساله بود عبدالله دوباره به بخارا برگشت و پسرانش در آنجا پرورش یافتند. حسین در آنجا قرآن و ادب را فراگرفت و هوش و استعداد او موجب تحیر همگان بود. عبدالله او را برای فراگیری حساب و هندسه و حبر و مقابله نزد سبزی فروش و محمود مساح و برای فقه نزد اسماعیل زاهد فرستاد. در این هنگام ناتلی حکیم و فیلسوف شاگرد ابوالفرج بن الطیب به بخارا آمد و با اصرار پدر، حسین را پذیرفت. حسین فلسفه را نزد او شروع کرد و در تحقیق حد جنس مسائل جدیدی آورد که باعث شگفتی ناتلی شد و او عبدالله را از گماردن حسین به شغلی غیر از علم آموزی برحذر داشت. حسین پس از آنکه در علم منطق مطالبی از استاد آموخت شخصاً به تحقیق و تشریح آن پرداخت تا در آن علم سرآمد شد. در همین حال به تحصیل و تجربة علم طب و درمان بیماران و کشف درمانهای; جدید مشغول بود و در عین حال از آموختن فقه و مناظره در آن کوتاهی; نمی; کرد. بدین ترتیب در هفده سالگی در تمام علوم زمان خود استاد شد و شهرت او در بخارا فراگیر گردید به ویژه در علم طب که اطباء بزرگ بخارا از درمانهای قاطع این پزشک جوان شگفت زده بودند و در محضر او برای تلمذ حاضر می شدند.
در این زمان نوح بن منصور سامانی بیمار گردید و پزشکان درباری از درمان او عاجز گشتند. به سراغ  ابن سینا فرستادند و او با معالجة مالیخولیای امیر به روشی شایسته نزد وی مقام و منزلتی ارجمند یافت و ابن سینا در ازای این خدمت اجازه استفاده از کتابخانه دربار سامانیان را خواست که امیر آنرا پذیرفت. بوعلی درباره عظمت این کتابخانه شرحی نگاشته است.
بوعلی در 22 سالگی پدر را از دست داد و چون کار سامانیان با حملة محمود غزنوی رو به افول گذاشت آنجا را ترک کرد و به گرگانج نزد خوارزم شاه شتافت و در آنجا با دانشمندانی همچون ابوریحان بیرونی ، ابوسهل مسیحی و ابونصر عراقی معاشرت کرد و پس از آن به خراسان رفت و بعد در گرگان ابوعبید جوزجانی به شاگردی و ملازمت او درآمد . مدتی در ری و قزوین به طبابت و تدریس گذراند و سپس در همدان پس از معالجة شمس الدوله، وزارت او را برعهده گرفت. پس از مرگ او مدتی زندانی بود و پس از گریختن و مدتی زندگی پنهانی به اصفهان نزد علاءالوله رفت. شیخ در اصفهان کتاب "شفا" و بسیاری دیگر از رسالات را تمام کرد و در سفر علاءالدوله به شاپورخواست "کتاب النجات" را نگاشت. "کتاب الانصاف" و دانشنامة علائی از دستاوردهای همین دوران است. در یکی از کشمکشهایی که بین علاءالدوله و ابوسهل حمدونی پیش آمد اثاثه و کتب شیخ به غارت رفت.
در مجموع شیخ الرئیس راحتی; خیال نداشت و در اثر سفرهای; متعدد بسیار فرسوده گشت و نهایتاً در حین سفری به همدان در سال 428 هجری شمسی در اثر قولنج درگذشت. از 450 تألیف ابن سینا 260 کتاب و رساله در علوم مختلف بجا مانده است که حدود 40 عنوان از آنها در علم پزشکی; هستند. کتاب "قانون" او در طب چنان جامع و کامل بود که حتی تا سال 1909 میلادی در دانشگاههای اروپایی تدریس می شد. وی با شیوه ای تشریحی و تحلیلی به بررسی اعضاء بدن انسان و بیماریها پرداخته است و با اینکه بسیاری از دانسته های پزشکی امروز گسترده تر و متفاوت از دوران ابن سیناست ، اما روشمندی او در این زمینه هنوز الگوی بسیاری از کتب مرجع پزشکی می باشد. این کتاب در پنج جلد به زبان عربی که زبان علمی آن دوران بوده، نگاشته شده است.
جلد اول "کلیات" به اصول کلی علم طب اختصاص یافته است. جلد دوم دربارة داروها و مواد مؤثرة طبی به ترتیب حروف الفبا ست که 760 دارو را دربرمیگیرد. جلد سوم درباره بیماریها به ترتیب محل ابتلاء از سر تا پا است که در بیست و دو فصل تنظیم شده است. جلد چهارم درمورد ناخوشیهایی مانند تب است که به عضو خاصی محدود نمی شوند. جلد پنجم طرز تهیه داروهای مرکب را ارائه می کند. قانون سه بار به طور کامل و چندین بار بصورت گزیده به زبان لاتین ترجمه شده است و از اوایل قرن دوازدهم میلادی تقریباً در تمام دانشگاههای اروپا کتاب درسی بوده است. در جایجای کتاب تصاویری از اعضاء و استخوانهای بدن نیز کشیده شده است. در حال حاضر تنها پنج نسخه کامل عربی از قانون در جهان ثبت شده اند  که همگی در کتابخانه های اروپا و امریکا نگهداری می شوند.
بزرگی بوعلی در علوم به حدی است که ویلیام هاروی (کاشف سیستم گردش خون در قرن 17 میلادی) می گوید اگر می خواهید به سرچشمه های دانش برسید آثار ارسطو، سیسرو و ابن سینا را بخوانید. ویلیام اُسلر می گوید "قانون طولانیتر از هر کتابی مرجع پزشکی در جهان بوده است"

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد