nutritionist

Modern Nutrition Aspects

nutritionist

Modern Nutrition Aspects

دامی که سرطانزاست

 نان برکت خداست و نباید آن را دور بریزیم، از بچگی همیشه به ما یاد دادند که نان مقدس است و ضایعاتش را نباید با بقیه زباله‌ها یکی کرد...

 شاید خیلی‌ها ندانند که این نان خشک‌ها، عاقبت غذای دام‌ها می‌شود و با کلی سموم و قارچ به سوی خودمان بازمی‌گردد. این روزها متخصصان در مورد مشکلاتی که نان‌های کپک‌زده برای دام‌ها و بعد هم برای سلامت ما ایجاد می‌کند، هشدار می‌دهند.

 
چرا استفاده از نان خشک برای خوراک دام اینقدر شایع است؟

خوراک دام در دامداری‌های صنعتی کار دقیق، تخصصی و فنی است که دامپزشک و مهندس دامپروری آن را تنظیم می‌کنند و معمولا از مواد مغذی مختلفی تشکیل می‌شود ولی در خوش‌بینانه‌ترین حالت، نیمی از دامداری‌های ما صنعتی هستند و شاید بتوان گفت فقط 40 درصد دامداری‌ها صنعتی و بقیه سنتی اداره می‌شوند. دامداری‌های سنتی برای کاهش هزینه‌ها از نان خشک برای خوراک دام استفاده می‌کنند که منبع کربوهیدرات است. دامداری‌های صنعتی یا شیری است یا پرواری، اما دامداری‌های سنتی یک مدت از گاوها شیر می‌گیرند و بعد سرش را می‌برند و از گوشت آن استفاده می‌کنند و هیچ قاعده و حساب و کتابی ندارند بنابراین از نان خشک هم برای تغذیه دامشان استفاده می‌کنند.

سلامت: استفاده از نان خشک به عنوان خوراک دام چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

در استان‌های مرطوب و شمالی کشور، این نان خشک‌ها دچار کپک‌زدگی می‌شوند و سموم قارچی مهلکی مانند مایکوتوکسین که خطرناک‌ترین آنها آفلاتوکسین است، تشکیل و بعد از تغذیه دام وارد شیر می‌شود. عمده‌ترین مشکلی که ایجاد می‌کند هم سرطان کبد است.

 آیا این سموم قارچی در مرحله پاستوریزه کردن از بین نمی‌رود؟

نه، سم آفلاتوکسین در حرارت‌های بالا از بین نمی‌رود و حتی در استریل کردن که دمای بالای 120 درجه وجود دارد نیز این سموم باقی می‌مانند و وارد شیر می‌شوند و ما این شیر را می‌خوریم.

سلامت: گوشت دام‌هایی که با نان خشک تغذیه می‌شوند، چه مشکلی پیدا می‌کند؟

گوشت آنها مشکل چندانی ندارد و بیشتر مشکلات متوجه شیر آنهاست.

توصیه می‌کنم مردم برای حفظ سلامت خود، از فروش نان خشک‌ها صرف‌نظر کنند تا برخی دامدار‌های سودجو نتوانند نان خشک کپک‌زده به دامشان بدهند و به فکر تغذیه سالم و درست آنها بیفتند. باید این چرخه را قطع کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد