nutritionist

Modern Nutrition Aspects

nutritionist

Modern Nutrition Aspects

"کمبود ویتامین D"و سایر ویتامین ها و مواد معدنی و ریزمغذی ها در ایرانی ها

کمبود ویتامین D ایرانی ها 6 برابر شد

هم جالب است و هم وحشتناک وقتی بدانید که ایرانیان در عین اینکه شکم‌های پری دارند و دارند چاق و چاق‌تر می‌شوند اما اکثرشان از سوءتغذیه و کمبود ویتامین و املاح ضروری رنج می‌برند تا جایی که کمبود ویتامین D آنها چند برابر شده است.



تصویر کمبود ویتامین D ایرانی ها 6 برابر شد








در کل کشور افراد زیادی دچار «سوء تغذیه» هستند. این خبری است که مجید حاجی فرجی، رئیس استیتو تغذیه کشور به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «روزگاری ما متخصصان تغذیه نگران کمبود کالری و پروتئین شهروندان بودیم اما امروز دیگر دغدغه ما این موضوع نیست بلکه شهروندان ایرانی در حالی که شکم‌های پری دارند، اما از سوء تغذیه در رابطه با ریز مغذی‌ها رنج می‌برند».

صحبت‌های رئیس انستیتو تغذیه نشان می‌دهد که ما همچنان باید نگران تغذیه هموطنانمان باشیم چرا که کمبود هر کدام ازریز مغذی‌هایی که برای بدن لازم هستند، به بیماریهایی منتهی می شود که می‌تواند در نهایت جان افراد را بگیرد.

اینکه ایرانیان همچنان از سوءتغذیه رنج می برند نکته‌ای است که مسئولان را به فکر چاره انداخت. چند سالی می‌شود که کار غنی سازی آرد و نان به عنوان قوت غالب مردم را با آهن و اسید فولیک آغاز کرده‌اند.

اولین بررسی‌ها در مورد کمبود ریزمغذی‌ها با انتخاب 4 ریزمغذی آهن، روی و ویتامین‌های A و D سال 80 در کشور انجام شد که وضعیت کلی مردم کشور را نامناسب نشان داد.

اخیراً نیز بررسی دیگری با نام «پورا2» انجام شده که نتایج آن قرار است به زودی توسط اداره کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت منتشر شود.

تحقیقات دوم که به صورت کشوری انجام شده است نشان می دهد که وضعیت سوء‌تغذیه ایرانیان نسبت به گذشته حداقل در چند استان بهتر که نشده هیچ، به مراتب بدتر شده است.

در این رابطه نسرین علیزاده، کارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: «طرح مطالعه پورای(1) در سال 80 انجام شد و در طرح مطالعه پورای (2) تحت عنوان بررسی وضعیت ریز مغذی‌ها در کشور که از سال 91 آغاز شد، خراسان شمالی جزء اقلیم 3 کشور دسته بندی شد».

وی ادامه داد: «در این مطالعه گروه‌های مختلفی از جمله زنان باردار، کودکان 15 تا 23 ماهه، نوجوانان دختر و پسر و افراد میانسال مورد بررسی قرار گرفتند که مشخص شد در حالی که 32.7 درصد زنان باردار در سال 80 به کمبود ویتامین D دچار بوده‌اند این عدد در سال 91 به 59.4 درصد رسیده است».

به گفته علیزاده، 66.7 درصد از میانسالان استان خراسان شمالی نیز به کمبود ویتامین D مبتلا و در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند ضمن اینکه کمبود ویتامین D در کودکان 15 تا 23 ماهه در سال 91، با افزایش 5 برابری نسبت به سال 80 به عدد 28.2 درصد رسیده است و عدد 40.3 درصدی کمبود ویتامین D نوجوانان در سال 80 اکنون به 79.2 درصد رسیده است.

کم‌خونی و کم هوشی کودکان حاصل فقر آهن

کم خونی یکی از شایعترین مشکلات تغذیه ای در دنیای امروز است که اگر میزان آن در جمعیتی بین 5 تا 19.9 درصد باشد یک معضل بهداشت عمومی خفیف و در صورتی که شیوع آن بین 20 تا 39.9 درصد باشد یک مشکل سلامت عمومی متوسط محسوب می‌شود. این آمار زمانی یک مشکل سلامت عمومی شدید به شمار می‌رود که این عدد 40 باشد.

شیوع کم خونی در ایران بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در کودکان پیش دبستانی متوسط، در زنان باردار شدید و در زنان در سنین باروری متوسط است.

در مورد علل و عوامل کمک کننده به بروز و گسترش کم خونی کمبود آهن می‌توان به فقر بدن از ریزمغذی‌هایی مانند «فولات»، ویتامین B12 و ویتامین A اشاره کرد که در کنار آن بیماری‌های عفونی مانند مالاریا و آلودگی‌های انگلی از جمله شیستوزوما نیز تأثیر زیادی در ابتلا به کم خونی دارند.

اثرات نامطلوب کمخونی فقر آهن در طول بارداری مادر و اوایل دوران کودکی و سپس نوجوانی می تواند غیر قابل جبران باشد. مطالعات نشان داده است که ضریب هوشی کودکان مبتلا به کم خونی فقر آهن 5 تا 10 امتیاز کمتر از کودکان سالم است. همچنین، میزان ابتلا به بیماری‌های عفونی به دلیل ضعف سیستم ایمنی این کودکان بیشتر است ضمن اینکه کمخونی فقر آهن توان کاری را نیز کاهش می دهد.

مطالعات زیادی نشان می‌دهند که کمخونی گریبانگیر همه گروه‌های سنی و جنسی در کشور است، اما در کودکان و زنان شایعتر است.

از علل کم خونی در کودکان می‌توان به فقر تغذیه، قطع زود هنگام شیر مادر و شروع تغذیه با شیر گاو تا قبل از 6 ماهگی اشاره کرد. در سطح کشور، در گروه سنی 2ـ 6 سال،7.4 درصد کودکان کم خونی خفیف، 2.5 درصد کم خونی متوسط و یک درصد کم خونی شدید دارند. برخی بررسی‌ها نشان می‌دهند که فقر آهن در بین شیرخوارانی که که از شیرخشک استفاده می‌کنند شایع تر از آنانی است که شیر مادر مصرف می‌کنند.

کمخونی در نوخوانان نیز شایع است و آن چنان که مطالعات نشان می‌دهد شیوع فقر آهن با دختر بودن، و افزایش سن ارتباط معنی‌داری دارد. کمخونی و فقر آهن در بین زنان، به ویژه زنان باردار نیز شایع است و در زنان باردار در ماه آخر بارداری نیز بیش از 50 درصد است.

زهرا عبدالهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در گفت‌وگو با فارس از بهبود وضعیت فقر آهن در کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: «کم‌خونی ناشی از فقر آهن نسبت به سال 80 حدود 50 درصد کاهش یافته و این کاهش را در تمام مناطق کشور مشاهده می‌کنیم».

وی خاطرنشان می‌کند: «این کاهش حاصل اجرای طرح غنی سازی آرد با اسید فولیک و آهن است و موجب شده تا ذخایر آهن در ایرانیان در وضعیت مناسبی قرار بگیرد».

مجید حاجی فرجی رئیس انستیتو تغذیه کشور این موضوع را تنها مختص ایران نمی‌داند و تأکید می‌کند که کشورهای پیشرفته و اروپایی نیز با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند و تنها راه را غنی سازی قوت غالب مردم و توزیع مکمل‌های غذایی می‌دانند.

وضعیت «روی» روی نوار بهبود

روی از عناصر مهم در رشد و نمو محسوب می‌شود و نقش‌های مهمی در متابولیسم پروتئین و بیان ژن، رشد و تمایز سلولی و ایمنی سلولی دارد.

کمبود روی می‌تواند رشد جسمی، توان ایمنی، عملکرد تولید مثل و نمو دستگاه عصبی-رفتاری را تحت تاثیر قرار دهد. اولین گزارشها مربوط به کمبود روی در دنیا از ایران، منتشر شد که خود را با علائمی نظیرکوتاهی قد، هیپوگنادیسم، کم خونی خفیف و کاهش سطح پلاسمایی روی نشان داد.

در نخستین بررسی در مورد روی در کشور در سال 1348 که بر روی 96 کودک 3 تا 14 ساله بستری در بیمارستان نمازی شیراز انجام شد مشخص شد که کمبود روی به طور گسترده در کودکان وجود داشت. در این بررسی کمبود روی در پسران بیش از دختران و در مناطق روستایی بیشتر از مناطق شهری گزارش شد.

اما تحقیقات کنونی نشان از ارتقاء وضعیت ذخایر روی در بدن ایرانیان دارد و وضعیت نسبت به قبل امیدوار کننده شده است. عبداللهی در این زمینه نیز بهبود وضعیت را تایید می‌کند اما همچنان آن را نگران کننده می‌داند.

مردم هرمزگان و سیستان و بلوچستان فقیر از ویتامین A

ویتامین A به عنوان یک ویتامین محلول در چربی نقش‌های متعددی در بدن ایفا می‌کند. این ویتامین در پیشگیری از عفونت، کمک به سلامت پوست و بافت‌های مخاطی دهان، دستگاه گوارش، مجاری تنفسی و چشم‌ها و رشد کودکان نقش دارد.

در کشور ما، بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی بهداشت، شواهد دریافت ناکافی ویتامین A به دهه‌ها و سال‌های پیش باز می‌گردد. نتایج بررسی مصرف غذایی که درسال 1379ـ1381 توسط انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایغ غذایی کشور انجام شده است نشان داده است که در حدود 65 درصد خانوارهای کشور کمتر از 80 درصد مقدار توصیه شده روزانه، ویتامین A دریافت کرده‌اند.

تحقیقاتی که در سال 1377 انجام شده است نشان می‌دهد که شدت کمبود ویتامین A در استان‌های کرمان، ایلام، کردستان، لرستان، سیستان و بلوچستان، چهارمحال بختیاری، یزد، کهگیلویه و بویراحمد و کرمانشاه کمتر حد معمول و استاندارد بوده است و در این میان استان سیستان و بلوچستان در منطقه شهری و روستایی حداقل دریافت را داشته است.

حاجی فرجی در این زمینه استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان را از فقیرترین استان‌ها از نظر ویتامین A معرفی می‌کند و ادامه می‌دهد: «در این زمینه اقلیم نقش مهمی ایفا می‌کند و در دریافت ویتامین A تاثیر مستقیم دارد».

حتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی سیستان و بلوچستان نیز در گفت‌وگویی اعلام کرد که مردم این استان 2 برابر دیگر استانهای کشور کمبود ریزمغذی دارند.

افزایش 6 برابری کمبود ویتامین D در کشور

ویتامین D به عنوان ویتامینی محلول در چربی دارای نقش‌های متعدد در بدن است و علاوه بر نقش‌های مهمی در متابولیسم کلسیم و فسفر و استخوان، در سیستم ایمنی نیز نقش دارد.

امروزه تأثیر کمبود این ویتامین در بروز بیماری‌های مزمن غیر واگیر، از جمله سرطان، دیده شده است. منبع عمده دریافت این ویتامین نور خورشید است.

چند بررسی وجود راشی‌تیسم (بیماری ناشی از کمبود ویتامین D درکودکان) را در تهران و سایر شهرستان‌ها نشان داده و بررسی‌های دیگر نشان می‌دهند که در بزرگسالان نیز کمبود ویتامین D دیده می‌شود.

عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در مورد وضعیت کمبود ویتامین D در کشور هشدار داده و می‌گوید: «طی 11 سال اخیر که از انتشار نتایج «پورا1» می‌گذرد، وضعیت ویتامین D نه تنها بهبود نیافته که به مراتب بدتر شده است».

به گفته وی، کمبود ویتامین D در کشور 6 برابر گذشته شده است و آنچنان که حاجی فرجی نیز بر آن تأکید می‌کند، در این مورد اقلیم هیچ نقشی ندارد و همانقدر که در استان‌های حاشیه دریای خزر کمبود ویتامین D مشاهده می‌شود، در میان مردم حاشیه خلیج فارس نیز مشاهده می‌شود.

رئیس انستیتو تغذیه کشور 3 عامل را سبب کمبود ویتامین D در بدن انسان معرفی می‌کند و می‌افزاید: « ویتامین D در مواد غذایی وجود ندارد و تنها از طریق تابش مستقیم آفتاب بر پوست، در بدن تولید می‌شود، حال آلودگی هوا و عدم قرار گرفتن در معرض تابش خورشید به اندازه کافی و نبود تحرک در میان ایرانیان سبب شده تا کمبود ویتامین D در میان هموطنان به شدت احساس شود».

وی همچنین نحوه پخت ناصحیح ماهی را موجب از بین رفتن میزان اندک ویتامین D در آن عنوان می‌کند و می‌گوید: «برخی به اشتباه تصور می‌کنند که با خوردن ماهی ویتامین D مورد نیاز بدن آنها جذب بدن می‌شود در صورتی که نحوه پخت ناصحیح موجب می‌شود که میزان اندک ویتامین D ماهی نیز از بین برود».

در مجموع تحقیقات انجام شده در سطح کشور نشان می‌دهد که اولاً اقلیم تأثیر زیادی در کمبود ریزمغذی‌ها در بدن افراد ندارد و ثانیاً اینکه لازم است که غنی‌سازی نانها تنها منحصر به آهن و اسید فولیک نشود و غنی سازی مواد غذایی با «روی»، ویتامین D و ویتامین A نیز در دستور کار قرار گیرد.(فارس)

وضعیت نگران کننده ویتامین D در کشور

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، نسبت به وضعیت نگران کننده ویتامین D در کشور هشدار داد.

به گزارش پارس نیوز،  زهرا عبدالهی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه های وزارت بهداشت در حوزه کمبود ریز مغذی ها  کمبود ویتامین D در جامعه است، افزود: طبق آخرین پژوهش وضعیت ریز مغذی ها در ایران در سال 91 به نام پورا میزان کمبود ویتامین D در تمامی سنین در جامعه نگران کننده است. طبق این مطالعه وضعیت کمبود ویتامین D در کودکان 15 تا 23 ماهه 3/23 ، در کودکان 6 ساله 8/61، نوجوانان 76 درصد ، در زنان باردار 3/85 و میانسالان 1/59 است.

وی ادامه داد: منبع اصلی تامین کننده این ویتامین نور خورشید است که به دلیل آلودگی هوا و زندگی آپارتمان نشینی که متعاقب زندگی شهری است در معرض قرار گیری با نور خورشید کم است و از طرف دیگر  با توجه به منابع غذایی بسیار کم  این ویتامین و نبود ماده غذایی غنی از این ویتامین در سبد غذایی روزانه مردم ،  افراد باید در تمام سنین  ویتامین دی مورد نیاز خود را در شرایط فعلی از مکمل های ویتامین D تامین کنند.

عبدالهی تاکید کرد: با توجه به این وضعیت وزارت بهداشت  به منظور رفع و مقابله با این کمبود برنامه هایی را از سال 1393 آغاز کرده است. از جمله این اقدامات توزیع رایگان ویتامین دی با دوز 50 هزار واحد  به صورت ماهانه  یک عدد در بین دانش آموزان در 9 ماه سال تحصیلی با همکاری وزارت آموزش و پرورش  و توزیع ماهانه یک مکمل 50 هزار واحد به صورت رایگان   برای تمام گروه های سنی  در شبکه بهداشتی - درمانی کشور است.

وی افزود: علاوه بر آن با رایزنی با صنایع لبنی برخی از صنایع لبنی ویتامین D را به شیر اضافه کرده اند که با مصرف روزانه شیر غنی شده بخشی از ویتامینD مورد نیاز بدن تامین می شود.البته با توجه به کمبود شدید این ویتامین و عدم مصرف مکمل این ویتامین توسط بسیاری از افراد  باید یکی از مواد غذایی پرمصرف سبد غذایی خانوار با ویتامین D غنی شود که در حال حاضر غنی سازی نان با ویتامین D به صورت کار تحقیقاتی با همکاری انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور شروع شده و  هم  غنی سازی روغن خوراکی با این ویتامین  نیز در دستور کار  سال 96 قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، خاطر نشان کرد: مکمل 50 هزار واحدی ویتامین D به صورت ماهانه برای پیشگیری از بروز کمبود است و درصورتی که فردی دچار کمبود این ویتامین شده باشد باید زیر نظر کارشناس تغذیه و  پزشک از دوز درمانی ویتامین D استفاده کند.

منبع:

http://www.parsnews.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-5/430776-%D9%88%D8%B6%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D9%86%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%88%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86

چشم انداز 1404 وضعیت تغذیه و سوء تغذیه در ایران و کشورهای منطقه

وضعیت تغذیه و سوء تغذیه در ایران و کشورهای منطقه چشم انداز 1404 و دیگر کشورهای جهان بر اساس گزارش سال 2010 بانک جهانی

 
nutritionیکی از بخشهای مهم گزارش بانک جهانی در خصوص کاهش فقر و افزایش سطح بهداشت در جهان گزارش پارامترهای مرتبط با تغذیه و سوء تغذیه است.ظرف چند دهه اخیر،در سیاستگذاری نظام سلامت با این شاخصها توجه زیادی صورت گرفته و تمامی ارکان آن از خانه های بهداشت روستاها گرفته تا بیمارستانهای تخصصی سراسر کشور به نحوی در جهت بهبود این شاخصها در حال تلاش هستند ولی همانگونه که در ادامه به آن اشاره خواهد شد تا رسیدن به سطح مطلوب ،هنوز نیاز به فعالیت بیشتری وجود دارد.
این پارامترها به شرح زیر است:
شیوع کم غذایی( Prevalence of undernourishment)
شیوع سوء تغذیه در کودکان(Prevalence of child malnutrition)
شیوع کودکان پر وزن(Prevalence of overweight children)
کودکان کم وزن(Low birth weight)
تغذیه صرف کودک با شیر مادر( Babies Exclusive breastfeeding )
مصرف نمک ید دار(Consumption of iodized salt)
تغذیه با ویتامین آ (Vitamin A supplementation)
شیوع آنمی(Prevalence of anemia)

 - شیوع کم غذایی undernourishment در کودکان ایرانی در سال 92-1990 و همچنین 6-2004 کمتر از 5 درصد بوده است.این دو شاخص در حد کاملا مطلوب قرار دارد.
- شیوع سوء تغذیه malnutrition در کودکان ایرانی در سال 92-1990 و همچنین 6-2004 کمتر از 5 درصد بوده است،
- 7 درصد نوزادان متولد شده در ایران در حد فاصل 8-2003 کم وزن Low birth weight (کمتر از دو نیم کیلو گرم در ساعت اول تولد) بوده اند.عدم تولد کودکان کم وزن یک شاخص مهم بهداشت جهانی تلقی می شود که تحقق آن بستگی زیادی به تغذیه مادران
-فقط 23 درصد کودکان ایرانی 8-2003 پس از تولد صرفا از شیر مادر استفاده کرده اند.این مقدار در ترکیه 40 درصد بوده است. یک توصیه مهم سازمان بهداشت جهانی به مادران پس از تولد این است که در 6 ماه اول، نوزدان صرفا از شیر مادر استفاده کنند.در این خصوص در ایران تبلیغات زیادی صورت گرفته و آموزشهای زیادی داده شده است ولی علی ایحال به دلایل مختلف،بر طبق این آمار فقط 23 درصد مادران ایرانی به این توصیه به طور کامل عمل کرده اند
-99 درصد خانوارهای ایرانی در سال 8-2003 از نمک ید دار استفاده کرده اند،این مقدار در ترکیه 69 درصد بوده است
-شیوع آنمی در کودکان زیر پنج سال ایرانی در سال 6-2000، 35 درصد بوده است،این پارامتر در آمریکا 3،عربستان 35،اسرائیل 12 و ترکیه 33 درصد بوده است.
-شیوع آنمی در زنان باردار ایرانی در سال 6-2000، 35 درصد بوده است.این مقدار در کشورآمریکا 6،عربستان 32،اسرائیل 17 و ترکیه 40 درصد بوده است.اینکه 35 درصد بانوان ایرانی دچار کم خونی هستند واقعا نگران کننده است زیرا درمان و پیشگیری از این بیماری بسیار آسان و کم هزینه است و در اغلب موارد با مصرف یک عدد قرص آهن یا اسید فولیک در روز آنهم فقط ده روز در ماه می توان این مشکل را برطرف کرد.شاید یکی از اهداف هزاره توسعه در بعد بهداشت که با مختصری تبلیغات و تمرکز سیاستهای بهداشتی به راحتی قابل وصول باشد رفع این مشکل باشد.

 

nutrition-1

nutrition-2

 

nutrition-3

 منبع:
http://vision1404.ir/fa/Nutrition.aspx

وضعیت تغذیه ایرانی ها


شفاآنلاین :سلامت >تغذیه >وضع تغذیه‌ای ایرانیان نگران‌کننده است. هم مصرف لبنیات در کشور مشکل دارد، هم سبزی و میوه و گوشت. آمارها نشان می‌دهد تنها ١٠‌درصد ایرانیان، میوه و سبزی به اندازه کافی مصرف می‌کنند.
  مابقی اما مشکل تغذیه‌ای دارند.  مصرف گوشت قرمز، مرغ و ماهی هم پایین‌تر از میانگین جهانی است، آن‌قدر که خیلی از مسئولان تغذیه‌ای را نگران کرده.  آنها از شرایط تغذیه‌ای ایرانیان، با توجه به شیوع بالای بیماری‌های غیرواگیر، به شدت نگران هستند.
  
دیابت، فشار خون، سکته‌های مغزی و قلبی، سرطان و پوکی استخوان، بیماری‌هایی است که گریبانگیر ایرانیان شده و به این زودی هم آنها را رها نمی‌کند.  
به گزارش شفاآنلاین ،«فرید نوبخت»، کارشناس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت است.  او شرایط را  نامناسب توصیف می‌کند و درباره سیمای بیماری‌های ناشی از سوء تغذیه در کشور می‌گوید:  « ایرانی‌ها تا ١٥٠‌سال پیش به خاطر بیماری‌های عفونی جانشان را از دست می‌دادند، اما از دو سه دهه اخیر، وضع فرق کرده و دیگر ایرانی‌ها نه به‌خاطر بیماری‌های عفونی که به دلیل  بیماری‌های غیرواگیر می‌میرند، یعنی همان دیابت و فشار خون و سکته‌های مغزی و قلبی و بیماری‌های تنفسی و ...  به همین خاطر هم برنامه ملی کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر تهیه شد.» به گفته او، براساس یک تعهد بین‌المللی ایران باید براساس برنامه کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر، عوامل خطر این بیماری‌ها و مصر‌شان را کنترل کند.  این عوامل خطر هم شامل، مصرف نمک، قند و شکر ساده و چربی و روغنی است که در مواد غذایی ما به وفور، مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
 
حالا همین اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت در سال‌های گذشته، اقداماتی برای کاهش مصرف عوامل خطر انجام داده که نوبخت به آن اشاره می‌کند: «ما در سه‌سال اخیر برنامه بسیج همگانی آموزش تغذیه را شروع کردیم که امسال و سال‌های آینده نیز ادامه دارد، براساس این برنامه، مردم با آموزش‌هایی که از سوی این اداره ارایه می‌شود، نسبت به مضرات مصرف مواد غذایی اطلاع پیدا می‌کنند.  البته با بخشی از صنایع غذایی هم صحبت‌هایی کرده‌ایم تا استاندارد مصرف قند و شکر، روغن و نمک را در غذاهای فرآوری شده مانند کمپوت‌ها، آبمیوه‌ها و نوشابه‌ها و سوسیس و کالباس و به‌طورکلی غذاهایی که شیرینی و نمک و روغن زیادی در آنها وجود دارد، کاهش دهیم. » به گفته او در این برنامه، مواد غذایی مضر حذف نمی‌شوند، تنها میزان مضر بودنشان کاهش پیدا می‌کند.


ایرانی‌ها دچار افراط شده‌اند، مصرف نمک و شکر و روغن به اندازه‌ای زیاد شده که دیگر مسئولان وزارت بهداشت، به هشدار متوسل شده‌اند.  مصرف روزانه ١٢ گرم نمک، یعنی ٧ گرم بیشتر از استانداردهای جهانی، دلیلی بر همین مصرف بی‌رویه  است.  نمکی که ١٢‌میلیون نفر را به فشار خون مبتلا کرده و منجر به سکته مغزی ١٥٠‌هزار ایرانی می‌شود.  نوبخت به شرایط فعلی اشاره می‌کند:  « براساس توصیه‌های بین‌المللی هر فرد باید روزانه ٥ گرم نمک مصرف کند، اما در ایران، هر نفر ١٢ گرم نمک مصرف می‌کند که دو برابر توصیه‌های بین‌المللی است، این خود یک زنگ خطر است  چرا که با شیوع بیماری‌های غیرواگیر ناشی از مصرف بیش از اندازه نمک، شکر و روغن، افراد ناتوان می‌شوند و قدرت کار پیدا نمی‌کنند، بنابراین با بیمار شدن افراد و  کاهش عمرشان، میزان بازدهی هم پایین می‌رود».


به گفته او اضافه وزن، چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، مشکلات استخوانی مانند پوکی استخوان و سرطان، نتیجه تغذیه نادرست است.

کارشناس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت، مشکلات تغذیه‌ای مردم را تنها در نداشتن سواد غذایی نمی‌داند، به اعتقاد او، ایرانیان، از نظر فرهنگی هم در زمینه تغذیه مشکل دارند:  « یکی از برنامه‌های ما در اداره بهبود تغذیه، ارتقای فرهنگ و سواد تغذیه‌ای مردم است، سوء تغذیه تنها با مسائل اقتصادی سر و کار ندارد، بسیاری از افراد، از نظر مالی مشکلی ندارند اما به خاطر نداشتن فرهنگ و سواد تغذیه‌ای دچار اختلال می‌شوند، به‌هرحال ما از  نظر تغذیه‌ای درحال گذار هستیم، درحالی‌که برخی افراد به خاطر سوء تغذیه کم وزن و کوتاه قد هستند، عده‌ای به خاطر مشکلات تغذیه‌ای، چاق هستند و اضافه وزن دارند. »


الگوی تغذیه‌ای ایرانیان تغییر کرده، ایرانیانی که تا پیش از این، همه دور یک سفره می‌نشستند و هر وعده‌شان را با ماست و سبزیجات شروع می‌کردند، حالا دیگر نه خبری از آن ماست و نه سبزی است: «قبلا سفره در خانواده‌های ایرانی حرمت داشت و در کانون خانواده مورد توجه قرار می‌گرفت، مردم در گذشته از تغذیه مطلوبی برخوردار بودند، مواد مغزی و دارای ارزش غذایی در وعده‌های روزانه غذایی آنها پیدا می‌شد، حالا ولی نوع زندگی مردم و دور از خانواده بودن خیلی‌ها در شهرها، منجر شده تا این افراد به سمت استفاده از مواد غذایی آماده روی آورند، غذاهایی که با مصرف‌شان برای نظام سلامت گرفتاری ایجاد کرده‌اند.» نوبخت اینها را می‌گوید.
افزایش گرایش مردم به مصرف فست فودها
آذر ماه دو‌سال پیش بود که بانک مرکزی با انتشار گزارشی به این پرسش که «ایرانی‌ها چقدر فست‌فود می‌خورند؟» پاسخ داد.  آماری که دیگر به‌روز نشد، نه از طرف بانک مرکزی و نه حتی وزارت بهداشت.  همان موقع اعلام شد که ٧٧‌میلیون ایرانی که حالا جمعیت‌شان به بیش از ٨٠‌میلیون نفر رسیده، بیش از ١١‌هزار‌میلیارد تومان برای خوردن غذا و خوراکی‌های آماده، هزینه کردند.  براساس آخرین بررسی بانک مرکزی تا پایان‌سال ٩٠ هم، هر خانوار ایرانی سالانه ٣٨٠‌هزار تومان برای خرید فست‌فود هزینه می‌کرد.


کارشناس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت می‌گوید که وزارت بهداشت بررسی درباره میزان مصرف فست‌فود در ایران انجام نداده، با این حال با استناد به گزارش‌ها، تأکید می‌کند که روند مصرف بی‌رویه شده است: «ما از حدود دو دهه پیش شاهد گسترش روز افزون مصرف فست‌فودها در کشور هستیم، این‌که هر ایرانی یا هر خانوار، در ماه، چند وعده غذایی فست فود مصرف می‌کنند، آماری است که وزارت بهداشت در اختیار ندارد اما بررسی کیفیت مصرف مواد غذایی  در هر ٥ سال، نشان می‌دهد که میزان استفاده خیلی بالا و نگران‌کننده است.» او می‌گوید:  «فرهنگ غذایی تاریخی ایران، نامناسب نیست، ما از نظر میوه، تنوع زیادی داریم و سبزی فراوانی هم در دسترس است اما با تغییرات اجتماعی، رویکرد تغذیه‌ای ایجاد شده که افراد را به سمت مصرف مواد غذایی آماده سوق داده.»


 او به مواد غذایی اشاره می‌کند که در دو دهه اخیر به تدریج از برنامه غذایی ایرانیان حذف شد:  «ما در مصرف میوه و سبزی آمار نگران‌کننده‌ای داریم، نزدیک به ٩٠‌درصد ایرانیان، کمتر از میزان کافی، میوه و سبزی مصرف می‌کنند، این در حالی است که هر نفر باید روزانه ٥ واحد میوه مصرف کند، وضع مصرف سبزی هم تعریفی ندارد، همه اینها در شرایطی است که در گذشته میوه و سبزی وعده‌های اصلی ایرانیان بود. »


نوبخت به موضوع دیگری هم اشاره می‌کند.  به گفته او  مصرف نان هم در ایران شرایط خوبی ندارد:  « نان در ایران مانند خیلی از کشورها، قوت غالب است، اما همین نان هم از نظر استاندارد، مشکل زیادی دارد و می‌شود گفت که مواد مغذی ندارد، چرا که نان به‌عنوان منبع کربوهیدرات، باید سبوس داشته باشد اما آردی که برای تهیه نان‌های موجود استفاده می‌شود، آرد سفید است که سبوس ندارد، مردم تصور می‌کنند نان هر چقدر سفید باشد بهتر است، درحالی‌که این طور نیست، حالا حتی برای تهیه نان سنگک هم از آرد نان لواش که سفید است، استفاده می‌شود.»


این کارشناس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت، تأکید می‌کند که نگرانی زیادی در ارتباط با سلامت مردم در مصرف نان وجود دارد:  « هر ایرانی روزانه ٣٠٠ تا ٣٢٠ گرم نان مصرف می‌کند که اگر قرار باشد از آرد سفید باشد، هیچ ارزش غذایی نخواهد داشت.» نوبخت، سازمان غذا و دارو را به‌عنوان ناظر بر رعایت استانداردهای تغذیه‌ای معرفی می‌کند: «رعایت استانداردهای غذایی به عهده دستگاه‌های مربوطه است اما نظارت با سازمان غذا و دارو و اداره سلامت محیط و کار وزارت بهداشت است. »


مصرف میوه و سبزی ناکافی، نان‌های بدون سبوس، مصرف بیش از اندازه کالری که منجر به اضافه وزن و چاقی می‌شود، سلامت ایرانیان را به خطر انداخته: «اینها مشکلات اساسی ما هستند، نه‌تنها این موضوع که مصرف شیر و لبنیات نیز در ایران نسبت به متوسط جهانی، نامناسب است، ما مصرف بسیار کمی در لبنیات داریم که نمی‌شود همه آن را به  مسائل اقتصادی مرتبط دانست، یک بخشی از آن مشکلات مالی است، مسأله دیگر، فرهنگ و سواد تغذیه‌ای است، چرا که خیلی‌ها ممکن است پول داشته باشند اما دچار سوء تغذیه هستند. » 

کارشناس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت بر این موضوع تأکید می‌کند. او به مصرف پروتیین هم اشاره کرد: «آن‌قدر که نسبت به مصرف سبزی و میوه و لبنیات نگران هستیم، درباره مصرف پروتیین نگرانی نداریم، هر چند که مصرف گوشت ازجمله مرغ و ماهی و گوشت قرمز، کمتر از میانگین جهانی است اما چندان مساله‌ای در ارتباط با آن نداریم.»شهروند
منبع:
http://shafaonline.ir/fa/news/73355/%D9%88%D8%B6%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D8%AA%D8%BA%D8%B0%DB%8C%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D9%86%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

(Nutrition profile of Iran (FAO

Iran

SUMMARY

The Islamic Republic of Iran is a predominantly agricultural country. As a result of effective population policies and programmes and socio-economic and cultural changes during the last few decades, the population growth rate has had a downward trend; the rate is now 1.4% and the population about 66 million. The Human Development Index, which was 0.642 in 1988, is presently 0.715.

According to a 1995 survey, the prevalences of moderate+severe underweight, stunting, and wasting in under-five year children were 15.7%, 18.9%, and 6.6%, respectively, which decreased to 10.9%, 15.9%, and 4.9% by 1997, when the prevalence of overweight was 4.3%. Provincial and urban-rural variations are considerable. Generally, malnutrition is more prevalent in villages; it is most prevalent in the south and south-east and least prevalent in the north. The peak is in the second year of life, and the average growth rate slows down after 6 months of age in many cases, probably due to late introduction of non-milk foods. Contributing factors to malnutrition are a low socio-economic status, a low health and nutritional awareness, inadequate access to food, and insufficient access to heath services; the relative weights of these factors vary considerably in different parts of the country.

No national studies have been conducted on the nutritional status of adolescents or adults. Based on studies in Tehran and a few other large cities, the body mass index (BMI) is around 16-18 and 20-22 in 11-12 and 20-22 year olds, respectively. The BMI increases with age, indicating that the rate of linear growth is lower than that of weight increase. Some of the girls tend to undereat for fear of obesity; over 13% of Tehrani girls are obese. As regards adults, the limited available data indicate that overweight-and to a smaller extent obesity-are common in the country, the prevalence varying in the provinces; obesity is more widespread among women.

Cereals are the most widely consumed food item, followed by fruits, vegetables, and dairy products. Provincial variations are wide. The Province of Tehran, where the percentages of dietary energy from fat and animal products are the highest, has the lowest cereal , and the highest fat, intake. The share of foods in energy intake varies considerably: meats+eggs provide 0.2% in Sistan-va-Baluchestan and 11.0% in the Province of Tehran; the share of dairy products in Chaharmahal-va-Bakhtiari (7.0%) is five times that in Bushehr.

At the national level, the average energy and protein intakes are higher than the respective RDAs. The distribution is, however, such that 20% have a relatively low intake, 40% overeat and are at risk of, or suffering from, chronic nutritional diseases, the remaining 20% having a nutritionally desirable intake. The average proportions of dietary energy from protein (11%), fat (22%), and carbohydrate (67%) are desirable from a nutritional point of view.

About 85% of infants are exclusively breastfed for 6 months; 70% continue up to one year. Complementary feeding starts shortly after the age of 5-6 months.

Based on findings of nationwide surveys, goitre is endemic to different extents in various provinces, the total goitre rate being 55% (1996), although the average urinary iodine level (>10mcg/dl) indicates a sufficient intake and 97% of households apparently consume iodised salt. Iron deficiency and anaemia are the other major micronutrient problem. Anaemia (all degrees) afflicts 1/3 of child-bearing age women and children. The prevalence seems to be the same in urban and rural areas, but gender differences exist at the age of 15 years, the prevalence being higher in females. On the whole, anaemia prevalence is low (<5%) in the central provinces, high in five provinces in various regions, and medium (5-20%) in the remaining provinces. Factors contributing to anaemia include parasitic and infectious diseseas, poor weaning practices, gastrointestinal bleeding, and short birth intervals; a low dietary iron bio-availability is another important factor, as most iron sources are of a plant origin and surveys show an apparently sufficient intake. No national data are available as regards vitamin A deficiency (VAD); judging from small-scale, local surveys in different parts of the country, severe VAD does not seem to be a public health problem.

Over 80% of the population is covered by an effective primary heath care system. Age-specific mortality rates have declined over the last decades. Infant, under-5 year, and maternal mortality rates are now 29/1000, 33/1000, and 37/100000, respectively.


source:

http://www.fao.org/ag/agn/nutrition/irn_en.stm

The Health Ministry has published the Iranian Food Pyramid

Iranian Food Pyramid published

Iranian Food Pyramid published

The Health Ministry has published the Iranian Food Pyramid to promote healthy eating, said Dr. Zahra Abdollahian, the head of the ministry's Department for Diet Improvement.

Abdollahian said the food pyramid sets guidelines to reduce salt, sugar and oil consumption.

“The Iranian Food Pyramid has been devised based on World Health Organization's recommendations issued on World Health Day themed ‘Food Safety: From Farm to Plate’ this year,” she said.

"According to WHO, every individual must have a daily balanced diet and dietary diversity to have a healthy body and mind."

Abdollahian noted that the Iranian Food Pyramid not only includes the five basic food groups, but also foods with the same nutritional values that could replace the basic foods.

She said the five main foods are bread and whole grains, milk and dairy products, vegetables, fruits and meat.

"Iranians are using too much oil, sugar and salt, and less milk and dairy products," she said, stressing that unhealthy eating is behind the surge in the number of people suffering from chronic diseases.

Abdollahian warned about the growing prevalence of obesity due to high consumption of fast foods.

"Diabetes, high blood pressure, cancers and high blood cholesterol levels are blamed on obesity," she said.

The official said the Health Ministry will oversee food production in the current Iranian year (ending March 2015) to ensure they are healthy and observe the guidelines of food pyramid with regard to the permissible amount of salt, sugar and fat.

"Bakeries have been ordered to reduce salt since last year (ended March 2015) and are obliged to continue to observe the policy this year," she said.

Abdollahian said every individual must consume at least 400 grams of fruits a day, as they contain high amounts of fiber and antioxidants essential to stay healthy and away from diseases.

 

10m have high blood pressure

 

Deputy Health Minister Dr. Ali Sayyari said 10 million Iranians have high blood pressure and seven million are diabetic.

The official warned that 50 percent of individuals are not aware they have high blood pressure or diabetes.

"Every year, 83,000 die as a result of high blood pressure, which could be prevented by eating right, pursuing a healthy lifestyle and undergoing regular and low-cost examinations," he said.

Sayyari said 25 million are either obese or overweight.

"Obesity is the main reason for premature deaths," he said.

The deputy minister noted that smoking is another main cause of death among Iranians.

"More than five million spend $3 billion every year on smoking, who are at grave risk of cancers," he said.

Sayyari said between 3,000 and 4,000 slum dwellers will be covered by health insurance this year to receive free health services.


source:

http://www.iran-daily.com/News/116386.html

رهنمودهای غذایی ایران (Food-based dietary guidelines - Iran)

Food-based dietary guidelines - Iran

Official name

Food-based dietary guidelines for Iran (Persian: ایران رهنمودهای غذایی ).

Publication year

Iran first published food-based dietary guidelines in 1990. They were revised in 1993, 1996 and 2006.

Process and stakeholders

The 2006 version of the guidelines was prepared by the Office of Community Nutrition in the Ministry of Health and Medical Education, the Iranian Nutrition Society and the National Nutrition and Food Technology Research Institute. The World Health Organization supported the process and provided technical assistance.

The guidelines are officially endorsed by Ministry of Health and Medical Education.

Intended audience

The dietary guidelines apply to the general population over 20 years of age.

Food guide

The food guide chosen is a pyramid divided into Iran’s food groups: bread and cereals at the base, vegetables and fruits on the second layer; and milk, dairy, meat, fish, eggs, legumes and nuts on the third layer. Oils, fats, salt and products high in these are placed at the apex of the pyramid with the recommendation to eat them sparingly.

Messages

  • Consume a variety of foods and have a balanced diet.
  • Plan your daily food consumption to maintain your ideal body weight.
  • Plan a regular exercise schedule for at least three days a week and 30–40 minutes each day.
  • Increase consumption of dietary fibre through higher intakes of fruits, vegetables, legumes and wholegrain breads.
  • Eat more low-fat (less than 2.5%) milk, yoghurt and cheese in your daily diet.
  • Eat less fat, especially solid fat, and try to stay away from fried foods. When using fat in a recipe, use more vegetable oils and olive oil.
  • Eat more white meats, including fish and chicken, and less processed meats.
  • Limit consumption of simple sugars, such as sugar, sugar cane, sweets and chocolates.
  • Stay away from salt and do not use a salt-shaker at the table.

source:

http://www.fao.org/nutrition/education/food-based-dietary-guidelines/regions/countries/iran/en/